Så vill (M) stärka näringslivet i Nyköping

Inlagt av or987bwin tis, 2019-03-26 - 11:00
Anna af Sillén och Ahmad Eid

Ett välmående näringsliv är en förutsättning för en välmående kommun. Det är hos våra företag jobben skapas och vi behöver fler Nyköpingsbor som jobbar för att också finansiera vår välfärd.

Vi ser redan idag goda exempel på hur företag kan stärka vår välfärd också på andra sätt, det vill vi se mer av. Det är nödvändigt att bygga välfungerande samarbeten med näringslivet för att vi i framtiden ska kunna finansiera ett växande välfärdsbehov. Ytterligare ett perspektiv på vikten av gott näringslivsklimat är effekten det får på utveckling generellt. Nyköping ska vara en plats där talang kan växa och människor ser en möjlighet att förverkliga sina drömmar och vågar satsa.

Med den ambitionen är vi klart bekymrade över att Nyköping rankas så lågt som på plats 153 på Svenskt Näringslivs årliga ranking. Trenden har dessutom varit negativ över tid. Helt klart behöver krafttag tas för att förbättra förutsättningarna för företagande i vår kommun.

Vi menar att den självklara utgångspunkten är att se över den kommunala servicen till våra företagare. Vi behöver säkra att kommunen, som myndighet, tillhandahåller rätt service på ett sätt som är både effektivt, serviceinriktat och rättssäkert. Politikens roll ska vara att förenkla för företagande, smörja systemet och skapa smidiga samarbeten. Vi kommer jobba för långsiktiga spelregler, enklare regelverk och bra dialog i tillsynsarbetet.

Vi är övertygade om att bästa sättet att utveckla företagarservicen är att prata med företagarna själva. Därför ökar vi nu våra företagskontakter, med besök ute på företag och en uppmuntran till företagare att höra av sig till oss. Vi ser fram emot många konstruktiva samtal framöver.

Nyköping har ett fantastiskt geografisk läge med goda förutsättningar för en ännu bättre infrastruktur framöver. I kommunen finns redan gott om entreprenörer som bidrar till att utveckla vår kommun. Med rätt politik och rätt satsningar för ett stärkt näringslivsklimat har Nyköping alla förutsättningar att bli en företagarkommun i toppklass.

Anna af Sillén (M)
Ahmad Eid (M)