Vad hände med centerpartiets löften om skolan?

Inlagt av or987bwin tors, 2019-03-14 - 16:39
Anna af Sillén och Petter Söderblom
C har svängt i viktiga skolfrågor, menar moderaternas Anna af Sillén och Petter Söderblom

Ett halvår har gått sedan valet och redan har Centerpartiet övergivit några viktiga vallöften gällande skolan. Nämligen alla barns lika rätt till skolskjuts, goda förutsättningar för landsbygdsskolor och nej till storskolor.

Anmärkningsvärt agerande från ett parti som tidigare stått för en tydlig och klok hållning i skolfrågan.

• Fram till valet i höstas drev C, precis som M, på för att riktlinjerna för skolskjuts ska ändras så att alla barn, oavsett vilken skola de går på, ska ha samma rätt till skolskjuts. När frågan var uppe på kommunstyrelsen i februari hade C släppt den linjen.
  • Gällande landsbygdsskolor så utreder nu det rödgröna styret (C, MP, S) en flytt av årskurs sex från bland andra landsbygdsskolorna till Nyköpings högstadium. En förändring som försämrar förutsättningarna för landsbygdsskolorna.
  • Gällande storskolor har C nu ställt sig bakom beslutet om storförskolan vid Träffen. Då de planerade förskolorna i Oppeby är lika stora så får vi anta att C svängt där med då storleken var avgörande. Besked om vad den ”mjuka broms” för storskolan vid Rosvalla innebär väntar vi fortfarande på, liksom beskedet om jätteskolan i Oppeby som C var emot så sent som i oktober.

Det är vår övertygelse att föräldrar väljer bra skolor – därför är vårt mål att skapa förutsättningar för just det. Såväl i stad som på landsbygd och oavsett kommunal eller fristående form. På samma sätt tror vi att små barn behöver små sammanhang, och att även större barn behöver bli sedda – därför ser vi hellre fler, mindre skolor än få storskolor.

På frågan vad som hände med Centerpartiet verkar svaret kort och gott vara: de ändrade sig. I deras samarbete med S och MP gäller nu den röda skollinjen medcentralisering och stora skolor som huvudteman.Vi moderater driver samma linje som vi drev före valet och fortsätter arbeta för kvalitet och kunskapsfokus i Nyköpings skolor. Med lika möjligheter för barn att välja den skola som passar dem bästoch för att våra skolor ska vara lagom stora – såväl på landsbygden som i staden.

Anna af Sillén (M)
Petter Söderblom (M)