Nyköpings skolor ska bli bäst i Sverige

Inlagt av orwin fre, 2018-06-29 - 20:10
Pressträff med Anna, Tommy och Petter
Den 28 juni presenterade Nyköpingsmoderaterna sin valkampanj. Under parollen ”Nyköpings skolparti” kommer moderaterna att arbeta för att stärka skolan i Nyköping.
Foto: Emanuel Fröberg.

Fokus på kunskap, bra förutsättningar för lärare och lagom stora skolor är grundlinjerna i Nyköpingsmoderaternas skolpolitik.
– Vi går till val med en hög ambition att stärka skolan i Nyköping, våra skolor ska bli bäst i Sverige, säger Anna af Sillén, gruppledare för moderaterna i Nyköping.

För Nyköpingsmoderaterna står skolan i självklart fokus. Partiet har arbetat intensivt med skolfrågan under mandatperioden och lagt fram fler förslag för att höja kunskapsresultaten, mota lärarbristen och stärka tryggheten. Det är med ett gediget reformprogram för skolan som Nyköpingsmoderaterna nu går till val.

– Det behövs en ny ledning för Nyköping, en ledning som prioriterar skolan, och vi är redo att axla det ansvaret. Nyköpingsborna ska känna sig trygga i attvälfärden fungerar. En välfungerande skola är en förutsättning för ett välfungerande samhälle, säger Anna af Sillén, gruppledare för moderaterna i Nyköping.

Nyköpingsmoderaternas utgångspunkt är att det viktigaste vi kan ge våra barn och unga är en bra skola där varje elev mår bra, lär sig och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Genom att stärka skolan läggs grunden för en hoppfull framtid för fler. Det moderata skolprogrammet för Nyköping har tre huvudlinjer:

• För att våra barn ska lära sig mer måste skolan fokusera på kunskap. Trygghet och studiero är en självklar förutsättning för lärande. Varje barn ska få det individuella stöd som just den eleven behöver.

• Vi vill att Sveriges bästa lärare ska jobba i Nyköping. Vägen dit går genom konkurrenskraftiga löner, trygg arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning.

• Vi vill ha lagom stora skolor i Nyköping. Istället för ett fåtal jätteskolor vill vi se fler mindre skolor. Vi står för valfrihet och mångfald i hela kommunen.

Moderaterna sätter stor vikt vid att Nyköpingsborna ska vara trygga i att skola och barnomsorg ska fungera, oavsett var i kommunen man bor. Ambitionen att Nyköpings skolor ska vara bäst i Sverige är hög, och det kommer kräva ett långsiktigt och dedikerat arbete där politiken över tid prioriterar skolan och skapar goda förutsättningar såväl resursmässigt som organisatoriskt. Det är ett ansvar som Nyköpingsmoderaterna axlar med tillförsikt.
– Vi går till val med ett välarbetat reformprogram som jag är stolt över, säger Petter Söderblom, 2:e vice ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden.

Nyköpingsmoderaternas föreningsordförande, Tommy Jonsson, ser fram emot en valrörelse som han hoppas ska präglas av konstruktiva förslag och bra tonläge i debatterna:
– Det känns väldigt bra, vi är mer taggade än någonsin att gå in i valrörelsen, vi är många moderater som jobbar för valvinst i Nyköping.

Civilingenjör