Nyköpingsmoderaterna startar företagarråd

Submitted byorwin ontis, 2016-04-19 - 21:21
Företagarråd Anna Jörgen

Moderatpolitiker i Nyköping ska tillsammans med företagare i kommunen skapa ett bättre företagsklimat lokalt, regionalt och nationellt. Företagarrådet i Nyköpingstartar efter att moderaternas partistyrelse tog beslut i mars 2016 att starta Företagarråd i hela landet. Företagsrådet ska ledas av Anna af Sillén, gruppledare för Moderaterna i Nyköping.

Nya Moderaterna har startat ett nationellt företagarråd med syfte att verka för ett bättre företagsklimat och att ta fram vassare förslag och reformer som svarar upp mot de faktiska problem svenska företag i dag upplever. Tanken är att det ska växa fram moderata företagarråd runt om i landet och Nyköping är pilotkommun i det arbetet.

– Vi har valt Nyköping som pilotkommun eftersom vi har uppmärksammat deras ambitiösa politikutvecklingsarbete. Här finns den entusiasm och drivkraft som borgar för att moderaterna ska få en bra start i arbetet med att förnya vår företagspolitik, säger Jörgen Warborn, som är ordförande för moderata Företagarrådet Sverige.

– Det är fantastiskt roligt att Nyköping får bli pilotkommun.Det här blir en möjlighet för oss som lokalpolitiker att verka för bättre förutsättningar för företagande lokalt, men också att tillsammans med våra företagare här vara med och påverka vår företagspolitik på nationell nivå, säger Anna af Sillén, gruppledare för Nya Moderaterna i Nyköping och den som kommer leda företagarrådet.

Företagarrådet i Nyköping kommer bestå av sex-sju företagare, stora som små, från olika delar av näringslivet. Företagarnas roll blir att bidra med erfarenhet, goda idéer och konstruktiva förslag på hur bättre förutsättningar för företagande kan skapas.

– Företagsamhet bygger grunden för vår välfärd och våra företagare spelar därmed en avgörande roll i samhällsutvecklingen. Det är dom som skapar jobb, och jobb ger människor möjligheter. För mig som politiker blir då en självklar uppgift att skapa bra förutsättningar för detta. Att skapa förutsättningar för företagande är ett sätt att släppa loss talang – och talang skapar utveckling och innovation, säger Anna af Sillén.

Övriga moderater i företagarrådet i Nyköping är:
Thomas Böhlmark, som leder Nyköpingsmoderaternas politikutvecklingsarbete inom näringslivsfrågor.
Tommy Jonsson, moderaternas förstanamn i Bygg- och Tekniknämnden
Erik Bengtzboe, moderat riksdagsledamot från Nyköping

Har du förslag för bättre företagsklimat? Kontakta oss gärna!
nykoping@moderaterna.se

Riksdagsledamot, Halland