Det är dags att sluta fingra på marginalerna och våga ta krafttag för en fungerande bostadsmarknad

Inlagt av orwin fre, 2018-03-16 - 16:00
Anna, Tommy och Mats Green

Moderaterna vill se radikala grepp för att komma till rätta med en bostadsmarknad som inte fungerar, och då krävs kraftfulla reformer på nationell nivå. Men mycket kan göras redan idag, på lokal nivå. I samband med att Mats Green besöker Bomässan presenterar Nyköpingsmoderaterna fyra förslag för att förenkla för byggandet i Nyköping.

Bostaden är grunden till allt. En fungerande bostadsmarknad skapar enorma möjligheter för både människor, företag och Sverige som helhet. På motsvarande sätt blir också problem på bostadsmarknaden en enorm samhällsutmaning - kanske den allra största. Idag är det för svårt, krångligt och dyrt att bygga. Det vill vi ändra på.
I samband med Bomässan på Rosvalla i helgen besöker Nya Moderaternas bostadspolitiske talesperson, Mats Green, Nyköping. Tillsammans med honom bjuder Nyköpingsmoderaterna in till pressträff för att presentera förslag för bättre byggprocesser som bland annat innehåller att detaljplaner slopas.

– Nyköping är en typkommun som vi tittar mycket på vad gäller behov av förändrad lagstiftning och strukturen på kommunen. Särskilt intressant blir den att följa om man går före och vågar vara radikal i sin bostadspolitik, säger Mats Green.

Moderaterna riktar skarp kritik mot att regeringen har en alltför passiv hållning i bostadsfrågan:

– Vi kan inte sitta och vänta på att regeringen agerar utan måste ta tag i det vi kan göra själva, säger Anna af Sillén, oppositionsråd i Nyköping.

Välkommen på pressträff
fredag 16 mars kl 11.00 i Moderatlokalen på V Kvarngatan 32 i Nyköping.

Medverkar gör Mats Green, Anna af Sillén och Tommy Jonsson.

För mer info, kontakta gärna:
Anna af Sillén, 072-733 04 03, anna.afsillen@moderaterna.se

Civilingenjör