Skolan är prioritet i Nyköpingsmoderaternas valkampanj

Inlagt av orwin tors, 2018-06-28 - 20:11
Vi fokuserar på skolan

– Vi går till val med en hög ambition att stärka skolan i Nyköping, våra skolor ska bli bäst i Sverige, säger Anna af Sillén, gruppledare för moderaterna i Nyköping.

Idag presenterade Nyköpingsmoderaterna sin valkampanj och den fråga som är viktigast inför valet – och det är skolan som står i självklart fokus. Nyköpingsmoderaterna har arbetat intensivt med skolfrågan under mandatperioden och lagt fram fler förslag för att höja kunskapsresultaten, mota lärarbristen och stärka tryggheten. Det är med ett gediget program för skolan som partiet nu går till val.
– Det behövs en ny ledning för Nyköping och vi är redo att axla det ansvaret. Nyköpingsborna ska känna sig trygga i att vår välfärd fungerar och en välfungerande skola är en förutsättning för ett välfungerande samhälle, säger Anna af Sillén.

Moderaternas utgångspunkt är att det viktigaste vi kan ge våra barn och unga är en bra skola där varje elev mår bra, lär sig och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Genom att stärka skolan lägger vi grunden för en hoppfull framtid för fler.
Huvudlinjerna i moderaternas skolpolitik och valkampanj:

• För att våra barn ska lära sig mer måste skolan fokusera på kunskap. Trygghet och studiero är en självklar förutsättning för lärande. Varje barn ska få det individuella stöd som just den eleven behöver.
  • Vi vill att Sveriges bästa lärare ska jobba i Nyköping. Vägen dit går genom konkurrenskraftiga löner, trygg arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning.
  • Vi vill ha lagom stora skolor i Nyköping. Istället för ett fåtal jätteskolor vill vi se fler mindre skolor. Vi står för valfrihet och mångfald i hela kommunen.

Dagens pressträff hölls vid Nävekvarns skola, det i sig en signal om att partiet sätter stor vikt vid att Nyköpingsborna ska vara trygga i att skola och barnomsorg ska fungera, oavsett var i kommunen man bor
– Skolan är vår viktigaste fråga, vi går till val med ett välarbetat reformprogram som jag är stolt över, säger Petter Söderblom, 2:e vice ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden.

Med på pressträffen var också Tommy Jonsson, ordförande för Nyköpingsmoderaterna:
– Det känns väldigt bra, vi är mer taggade än någonsin att gå in i valrörelsen, vi är många moderater som jobbar för valvinst i Nyköping.

För mer info, kontakta gärna:
Anna af Sillén, 072-733 04 03
Petter Söderblom, 072-725 52 32