KLARA OLANDER!

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår vän och kollega Klara Olander har somnat in efter en tids sjukdom! Det är med tunga steg vi ikväll styr mot stadshusets fullmäktigesal. I den sal där orden annars flödar, kommer inga uttryck ikväll räcka till för att förklara den sorg och den tomhet vår vän och kollega Klara Olander lämnar efter sig.I skuggan av pandemin förde Klara en egen kamp mot det mörker som stavas cancer. Det pannben som tog henne genom såväl marathonlopp som vardagliga utmaningar gav länge sjukdomen hårt motstånd. Det är med stor respekt vi ser tillbaka på den styrka hon har visat. På den kämpe hon var.Nu vet vi att inga fler styrelsemöten eller gruppmöten kommer brytas av Klaras raka inlägg, pragmatiska syn på lösningar, klarsynta frågor eller stora humor. Vi kommer heller aldrig mer stå i en bar och vilja sjunka genom golvet över en träffande kommentar hon fällt. Eller trilla av stolen av skratt efter skämt hon levererat. Det känns tomt. Politiken, och livet, har blivit lite tråkigare. Nyköpings fullmäktige inleder ikväll med en tyst minut för Klara. Stadshuset har idag flaggat på halvstång. Vårt stora tack går till Klara för den tid vi fick. Och våra tankar och vårt stöd går till Klaras familj.För den som vill har vi lagt fram en kondoleansbok i vår lokal på Västra Kvarngatan 32. Boken kommer senare att överräckas till Klaras familj!

Tommy Jonsson (M)