Nyköpings Skolor behöver politiker som vågar ta ansvar för tryggheten!

I förra veckan smälldes en air banger på Nyköpings högstadium. Sex personer skadades. Det är ännu en händelse i raden av flera som vi ser mycket allvarligt på. Moderaterna har sedan flera år tillbaka föreslagit ett antal åtgärder för att skapa trygghet på vår kommunala högstadieskola (trygghetskameror, fler vuxna i skolan, mm). Trygghet är en förutsättning för att såväl lärare som elever ska ha arbets- och studiero, i sig en förutsättning för bra utbildning.

? Socialdemokraterna har fram till nu mött våra förslag med förnekelse gällande behovet, eller med att peka på tjänstemän och skolledning som de ansvariga. Ofta drar de också till med den ganska billiga valrörelseretoriken att Moderaterna inte vill den kommunala skolan väl.

? Inget kunde vara mer fel. Men till skillnad från en socialdemokratisk ledarstil som under åren har gått ut på att peka på att andra ska ta ansvar står vårt ledarskap för det motsatta: finns det problem ska vi lösa dem genom att aktivt vidta åtgärder. När det gäller Nyköpings högstadium är vår målsättning att stärka skolans attraktivitet, vilket i klarspråk betyder: våga ta krafttag mot stöket och ge skolan de bästa förutsättningarna att utbilda sina elever.

? I höst kan Nyköpingsborna välja en ny politisk ledning som väljer att ta ansvar, istället för att peka på andra.

Ahmad Eid (M)

Häng med på resan 2023.